HTML

Aprószemű Motyorka

Friss topikok

  • Pityerke: Szóval izé... Nagyon izé. (2012.12.09. 17:46) Egy falatnyi boldogság
  • Pityerke: Amikor először léptem a tanáriba, meglepett, hogy senkit nem érdekel, ki vagyok. Azután az lepett ... (2012.11.29. 07:15) Búcsúztató
  • Motyorka: No, én sem...De az utazgatásaikat egy cseppet irigylem. (2012.11.22. 05:39) Ida regénye
  • Pityerke: Szép. (2012.11.11. 19:30) A ködben /Nella nebbia
  • Pityerke: Milyen érzékletesen, élményszerűen írsz, Motyorka! Szinte látom az előadást, és irigyellek, hogy o... (2012.11.10. 21:15) Ma esti élmény

Címkék

Ida regénye

2012.11.14. 19:37 Motyorka

Igazság szerint eredetileg nem erről szerettem volna írni, de aztán úgy gondoltam, hogy túl jó a hangulatom ahhoz, hogy egy komolyabb témával elrontsam....


Gárdonyi Géza regényét az MR-vizsgálatra várva kezdtem el olvasni, és másnap már be is fejeztem. Olyan "egyhuzamra" olvasós. A történet maga nagyon bájos, a szerelmi történet szépen, lassan bontakozik ki-egészen furcsa körülmények között, és természetesen a boldog befejeződés is adott. (Végre, valami kis vidámság a sok búvalbélelt, borongós regény, történet után....) Tetszett a stílus, tetszettek a néha ódivatú szavak, a múlt század elejére visszavezető fordulatok, jó volt egy kicsit alámerülni a nosztalgiába, egy picivel nyugodtabb, megfontoltabb kor világába. (Még akkor is, ha tudjuk: nem volt az az időszak annyira nyugodt, és annyira megfontolt....

De nem csak a történet, és a stílus ragadott meg, hanem meglepődve vettem észre, hogy jé, Gárdonyi ismerte a nőket, tudott női (=itt most háziasszonyi) aggyal gondolkodni, megfigyelte a ház körüli, mindennapos teendőket, apró-cseprő gondokat, és fillére pontosan megírta, hogy pl. mennyibe került egy bútorozott ház Münchenben anno...Igen, ez is tetszett: bepillanthattam egy régi kor konyhájába, a cselédszerzés problémáiba, abba, hogy mi illett és mi nem, az ide-oda vizitálás bonyolult rendszerébe, hogy milyen ruhát vettek fel az asszonyok, és az, hogy milyen anyagból volt. Eltűnődve olvastam, hogy az ifjú férj nem engedi be liliomszál feleségét öreg festő barátja lakásába, mert hogy elképzelhető: az éppen nem megfelelő öltözékben van. Hogy össze lehet veszni azon, hogy ki-kinek az ernyője alá bújt, és hogy a férj aggódhat azon, hogy mi lesz, ha a feleségét egyedül hagyja egy idegen városban, és az esetleg eltéved. És hogy minő borzalom: az egyik festő anélkül él együtt nőjével, hogy összeházasodtak volna. (Ezt a gondot -Ida rosszallása után- meg is oldják: gyorsan összeházasodnak, így a borzolt kedélyek megnyugodhatnak...)...Furcsa világ. Mondjuk, már nekem az is furcsa volt, hogy egy frissen érettségizett, 18 éves leány minden vágya az, hogy feleség legyen, és a ház körüli teendőket intézze, és hogy férje hűséges hitvese legyen. Bár, Ida számára a klastrom után ez valóban a szabadságot jelentette....Érdekes....

Nem szívesen élnék ennyi bonyolult szokás, illemfa-kerítés között, de valószínűleg ez biztonságot jelentett az akkor élőknek. Egyértelműbb eligazodást a kapcsolatok kesze-kusza rendszerében.

Mindenesetre tanulságos kis regény volt.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://aproszemumotyorka.blog.hu/api/trackback/id/tr644907434

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pityerke 2012.11.20. 21:19:30

Vajon a férfi az első találkozáskor viselhetetett-e öltönyt és hátizsákot?

Motyorka 2012.11.21. 06:07:21

Háááát, nem tudom. A Csaba nem viselt hátizsákot, csak igen komor hangulatot. Nem volt valami romantikus az első találkozásuk. (És másnap már esküvőre mentek.)

Pityerke 2012.11.22. 01:28:06

@Motyorka: Értem. Hátizsákkal nem lehetett házasodni abban az időben. Mégse élnék akkor.

Motyorka 2012.11.22. 05:39:23

No, én sem...De az utazgatásaikat egy cseppet irigylem.
süti beállítások módosítása